עיצוב לוגואים – המיתוג של העסק שלך עובר דרך עיצוב לוגו חכם – רבים משקיעים בפרסום. הרחבת תפוצה באינטרנט וניסיון להעביר את המסר השיווקי שלהם לכמה שיותר אנשים. אולם עסקים רבים מחמיצים יסוד בסיסי בשיווק – המיתוג של העסק, שהוא התצורה הגראפית והפרסומית האחידה המעבירה את המסר שלהם בצורה החדה והחזקה ביותר. מיתוג טוב עובר דרך עיצוב לוגו
חשיפה פרסומית היא מטרה שאנשים, ארגונים ובעיקר עסקים מחפשים ושואפים להשיג כל העת. הם משקיעים לא מעט מאמצים וגם כספים בכך – פעילות ברשתות החברתיות, שילוט חוצות, יחסי ציבור, פרסום בתשלום בפלטפורמות שונות וגם בקשרי לקוחות על מנת שאלו ימליצו עליהם בפני חבריהם ובני משפחותיהם.
ישנה כמובן חשיפה פרסומית המונית, הפונה ללא אבחנה לכל הקהלים ולכל האנשים ככל שאפשר, וישנה חשיפה פרסומית ממוקדת – הפונה אל קהלי יעד מדוייקים, על פי פילוח מדוייק, ועל גבי פלטפורמות ייעודיות בהן אותם קהלי יעד משתמשים בדרך קבע.
רבים משקיעים מאמצים וכספים רבים באותה חשיפה, במטרה לשחק "משחק של מספרים", מתוך אמונה בסטטיסטיקה הידועה לפיה ככל שיותר אנשים ייחשפו אל המסר, כך יגבר הסיכוי שאחוז כלשהו מתוכם ייענה למסר ויפעל ברוח אותו מסר.
אולם רבים מאלו המשקיעים בחשיפה פרסומית עבור עצמם או העסק שלהם מקדישים פחות מדי מחשבה לעיצוב המסר, לתוכנו ולצורתו. יתירה מכך: רבים מעצבים מסר ספציפי מסויים, מבלי לעצב שפה כוללת לכל המסרים הפרסומיים שלהם. בכך הם אולי משרתים מסר זמני וחולף, אבל לא יוצרים זיכרון מתמשך של קידום המסרים שלהם לאורך זמן.
לעיצוב שפה פרסומית וגראפית קוראים "מיתוג"; חלק חשוב מאוד מהמיתוג של כל ארגון או עסק הינו עיצוב לוגו. עיצוב לוגו חייב להיות חלק מאסטרטגיה גראפית ושיווקית כוללת, לרבות קביעת צבעים, חיבור סלוגן קליט להעברת הזהות והערכים של המותג המדובר, וכן מסרי משנה ספציפיים עבור מוצרים או שירותים שונים של הארגון או העסק.
חשיבות הצבעים בעיצוב לוגו בפרט ובמיתוג בכלל
שפה עיצובית שיווקית, שהיא כאמור המיתוג, מתחילה בדרך כלל בצבעים שמייצגים את העסק או הארגון. הצבעים הינם חלק חשוב מאוד מכל מסר שיווקי, בוודאי ברמה הויזואלית; לפני שאנשים קוראים מסר כלשהו, הם קולטים את הצבעים שבהם הוא מועבר. כך המוח האנושי עובד.
לכן לבחירת הצבעים צריכה להיות משמעות. פעם היה נהוג לבחור צבעים צעקניים במיוחד, רק כדי לבלוט, אולם המחקר השיווקי הראה שהדבר לא תמיד השיג את האפקט הרצוי – לעיתים צבעים צעקניים דווקא השיגו אפקט הפוך, ועיצבנו את קהל היעד במקום לגרום לו לאהוב ולהתחבר למסר השיווקי.
מיתוג עם שפה עיצובית נקייה, לרבות עיצוב לוגואים בחינם או בתשלום, יכלול בימים אלו שניים עד שלושה צבעים מקסימום – על מנת שלא להעמיס יותר מדי על העין. בדרך כלל אלו יהיו צבעים רכים, בעלי גוון דומה או קשור, כך שהנראות של המסר הוויזואלי תהיה נעימה לעין ומושכת, ומצד שני ייחודית ובולטת.
חשיבות הפונטים לעיצוב מסר מקורי, מושך ובולט
עוד לפני שמנסחים סלוגן או כל טקסט שיווקי כחלק מהמיתוג, ובוודאי כחלק מעיצוב לוגואים בחינם או בתשלום, חשוב גם לקבוע את הנראות של הטקסט – עם עיצוב פונטים שיתמוך במסרים ויעביר אותם ביתר קלות.
ישנם אלפי פונטים, בעברית ובשפות אחרות, על מנת להעביר מסר טקסטואלי בצורה ויזואלית ייחודית. כך למשל, מסרים עם זיקה למסורת או לדת יכולים להיכתב בפונט מסורתי או תנ"כי, המוכר מן המקורות; מסרים בעלי גוון אישי, יכולים להיכתב בפונט הדומה לכתב יד.
ישנם פונטים חינמיים ופונטים בתשלום. ניתן גם להזמין עיצוב פונט ייחודי עבור מסר שיווקי מסויים, על ידי גרפיקאי בעל ניסיון בעיצוב פונטים.
השימוש בפונטים יקבע אם ניתן לבצע עיצוב לוגואים בחינם אן בתשלום; שימוש בפונט קיים הפתוח לשימוש חופשי, כפי שקיימים באינטרנט להורדה, יכול לבוא לידי ביטוי בעיצוב לוגואים בחינם. לעומת זאת, פונטים ייחודיים ומעוצבים ברמה גבוהה בדרך כלל יהיו בתשלום, מה שישפיע כמובן על עלות עיצוב הלוגואים עמם, שכן על התשלום עבור שימוש בפונטים אלו הינו כדי לעשות שימוש חוקי בזכויות היוצרים של מעצבי אותו פונט.
הסלוגן – המסר השיווקי שמוביל את המותג
חלק חשוב מאוד מכל מאמץ מיתוגי הוא חיבור סלוגן, או סיסמא, שתלווה את המאמץ הפרסומי של הארגון או החברה. סלוגן הינה תמצית קצרה בכמה מילים המשקפת את הערך או התועלת העיקרית שהחברה או הארגון מציעים לצרכניהם, והיא יכולה להכיל תפיסת עולם או תועלת ספציפית מהשימוש בשירותים או המוצרים של הארגון או העסק.
הסלוגן צריך להיות קצר וקליט, כך שהקוראים יזכרו אותו בקלות ולאורך זמן. יחד עם הצבעים והפונט המעוצב שבו הסלוגן כתוב, נוצרת שפה גראפית ייחודית שלמה שבה המסר עובר ויזואלית ומחשבתית. עם הזמן, וככל שהמסר הממותג הזה מופץ, לומד הציבור להכיר את העיצוב ולזהות אותו מיידית עם המותג, כדוגמת הפונט המחובר של "קוקה קולה" בצבע לבן על הרקע האדום המפורסם של מותג המשקאות הגדול בעולם.
האלמנט הגראפי
שום עיצוב לוגו בחינם או בתשלום, לעסק או לארגון כלשהו, אינו שלם ללא אלמנט גראפי שמלווה את הכיתוב של הסלוגן. בדרך כלל, זה יהיה אלמנט גראפי מעוצב ומקורי, הייחודי למותג עצמו והמזכיר חוויה או תמונה מרכזית מעולם העיסוק של העסק או הארגון הממותג באמצעותו.
האלמנט הגראפי מחזק ומשלים את המסר הוויזואלי הצבעוני והמסר הטקסטואלי של הסלוגן, ולמעשה מהווה חלק בלתי נפרד מעיצוב לוגו לעסק או לארגון כלשהו. הצבעים, הפונט, הסלוגן והגרפיקה הם חלק מרכזי מכל עבודת מיתוג, כאשר נגזרים מהם גם מוצרי מיתוג נלווים: שילוט, ניירות מכתבים, מעטפות ממותגות, גימיקים ממותגים ועוד.
האם ניתן להשיג תוצאה איכותית בעת עיצוב לוגואים בחינם? ישנם לא מעט כלים אינטרנטיים לעיצוב לוגואים בחינם, אולם עבודת מיתוג מקצועית מצריכה אנשי מקצוע המקבלים תשלום עבור עבודתם. לעיתים, עיצוב לוגואים בחינם יהיה חלק מעבודת פרסום גדולה יותר בתשלום, ואז המיתוג יהיה בונוס על עסקה גדולה יותר.